wiadomości branżowe

Case study konkurs na projekt łazienki Sanitec KOŁO

Organizator: Sanitec KOŁO jest wiodącym producentem i dystrybutorem wyrobów wyposażenia łazienek w Polsce. Od 1993 firma należy do międzynarodowej Grupy Sanitec, największego w Europie producenta ceramiki łazienkowej. Firma, znana z szerokiej oferty i wysokiej jakości produktów, od lat angażuje się w działania na rzecz środowiska naturalnego oraz realizuje wiele projektów charytatywnych i edukacyjnych.                                                                       

Opis projektu: Realizowany od kilkunastu lat przez Sanitec KOŁO konkurs na projekt koncepcyjny toalety publicznej jest istotnym stymulatorem rozwoju firmy i jedną z bardziej rozpoznawalnych inicjatyw CSR w Polsce. Tematem konkursu jest projekt toalety w miejscach często odwiedzanych przez turystów, uwzględniający potrzeby lokalnej społeczności. Obiekty wpisują się w realne warunki miast i regionów, a wybór lokalizacji jest niezmiernie ważny z perspektywy szerokiej grupy społecznej.

Konkurs ma charakter otwarty, jednak jego głównymi adresatami są projektanci i architekci – zwłaszcza młodzi, którzy stawiają pierwsze kroki w zawodzie lub jeszcze studiują. Ostatnie cztery edycje konkursu zlokalizowane były w miejscach o dużym nasileniu ruchu turystycznego – m.in. na Helu, w Kazimierzu Dolnym i Tatrzańskim Parku Narodowym. Tematem jednej z minionych edycji konkursu były np. aranżacje wnętrz toalet na dworcu PKP Warszawa Centralna. Obecnie przeprowadzany jest remont obiektu, a toalety zostaną wykonane na podstawie projektu, który wygrał konkurs. Toalety w tym miejscu stanowią bowiem wizytówkę stolicy, z którą stykają się podróżni krajowi, jak i zagraniczni.

W roku 2010 konkurs nosił nazwę „Toaleta KOŁO Wisły”. Celem było wykonanie projektu koncepcyjnego wolnostojącej toalety publicznej w pobliżu Stadionu Narodowego. Organizator ponownie wybrał temat ważny nie tylko dla mieszkańców danego regionu, ale i gości odwiedzających miasto. Projekt wpisuje się w starania stolicy na rzecz rewitalizacji nabrzeża Wisły. Oprócz dużych inwestycji, jednym z ważnych dla Warszawy zadań jest wykreowanie przestrzeni publicznej na praskim brzegu rzeki, a poprzez nią – nawiązanie do tradycji nadwiślańskich plaż miejskich.

Zadanie konkursowe kierowane jest głównie do architektów i projektantów. Intensywna promocja na wyższych uczelniach powoduje, że konkurs cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze strony uczestników. Laureaci otrzymują nagrody finansowe, lecz istotą konkursu jest fakt, że zwycięski projekt ma szansę realizacji. Stanowi to ogromne wyzwanie dla młodych projektantów i powoduje zainteresowanie, przekładające się bezpośrednio na liczbę uczestników konkursu. W tym roku nadesłano ponad 200 zgłoszeń.

Przy ocenie projektów brane są pod uwagę m.in.: funkcjonalność i nowatorstwo, walory estetyczne oraz proekologiczne, energooszczędne rozwiązania. Do jury zapraszani są czołowi polscy reprezentanci świata architektury i aranżacji wnętrz. Co ważne, swojego laureata wyłaniają również – w oddzielnym głosowaniu – internauci.

Cele:

  1. Stworzenie szansy zaistnienia w świecie architektury i designu młodym projektantom.
  2. Inspirowanie do zmiany wizerunku i rewitalizacji obszarów przestrzeni publicznej, które mają wpływ na postrzeganie wybranego regionu.
  3. Podnoszenie standardów łazienek w miejscach użyteczności publicznej.
  4. Propagowanie pozytywnych postaw społecznych – wyrabianie nawyku dbałości o higienę oraz wspólną własność i mienie publiczne.
  5. Poszerzenie zasięgu działań edukacyjnych dotyczących estetyki i funkcjonalności łazienek.

Zalety: 

– stworzenie szansy rozwoju młodym projektantom i architektom;

– projekty koncepcyjne wpisane są w realne warunki wybranych miejsc, które są specyficzne i ważne z perspektywy szerokiej grupy społecznej;

– możliwość realizacji wyróżnionych projektów.

Monitoring i ewaluacja

Efektywność działań podejmowanych w związku z realizacją konkursu mierzona jest przede wszystkim liczbą nadesłanych projektów, jak również ilością publikacji w mediach. Istotna jest także możliwość realizacji najlepszych zgłaszanych koncepcji. Z punktu widzenia firmy najbardziej wartościowym elementem konkursu jest jego cykliczność oraz wypracowany przez lata, ugruntowany wizerunek projektu, który buduje świadomość i wiarygodność marki. Za najcenniejsze firma uznaje efekty niemierzalne marketingowo – te, które faktycznie przyczyniają się do zmiany zastanych sytuacji na lepsze i pomagają budować estetyczną i funkcjonalną przestrzeń publiczną.

Statystyka i wyniki
Działania związane z realizacją konkursu spotkały się z pozytywnym odbiorem zarówno wśród uczestników, jak i przedstawicieli mediów. Do konkursu głównego zgłoszono 222 projekty, natomiast w konkursie internetowym ocenie podlegało 174 projektów. W mediach lokalnych i branżowych pojawiło się 235 publikacji na temat konkursu, w tym niemal 30 publikacji radiowo-telewizyjnych. Największe natężenie publikacji odnotowano na przełomie czerwca i lipca. Dla uczestników konkursu zorganizowano również czat, który ułatwił zrozumienie zasad i regulaminu, a także pomógł udzielić odpowiedzi na pytania nurtujące młodych architektów. Ponad 150 zainteresowanych osób zadało podczas wirtualnego spotkania 63 pytania. Na stronie dedykowanej konkursowi – www.konkurskolo.pl – odnotowano 90 420 odwiedzin unikatowych użytkowników, natomiast całościowa liczba odsłon wyniosła 6,7 mln.

Źródło KOŁO. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy