wiadomości branżowe

Ruszyła kampania społeczna ?Na dobrej drodze?

5 lutego 2008 roku, podczas specjalnej konferencji prasowej w Hotelu Rialto w Warszawie, La Strada – Fundacja przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu zainaugurowała kampanię społeczną „Na dobrej drodze”. Celem kampanii jest zmiana postaw społecznych wobec ofiar handlu ludźmi, jak również poszerzenie powszechnie przyjętej definicji tego zjawiska. Kampanie wspierają znani polscy aktorzy Katarzyna Figura oraz Maciej Kozłowski. Hasło kampanii brzmi: „Więcej wiedzieć o handlu ludźmi to skuteczniej go zwalczać”.

 Handel ludźmi to zjawisko znane polskiej opinii publicznej, jednak mylnie i zbyt wąsko przez nią rozumiane. Jak wynika z kilkunastoletnich doświadczeń osób zajmujących się profesjonalnie przeciwdziałaniem temu zjawisku,  większość polskiego społeczeństwa wciąż utożsamia handel ludźmi wyłącznie z prostytucją. To jeden z  powodów dla których, podawane liczby osób dotkniętych tym procederem wciąż są szacunkowe – ofiary boją się i wstydzą ujawniać  nieakceptowane społecznie kulisy własnego życia.

„W rzeczywistości handel ludźmi to zjawisko o szerszym zakresie pojęciowym niż tylko przymusowa prostytucja. To także przymus do pracy, żebractwa, kradzieży, a także coraz bardziej powszedni handel narządami. Zawężanie tego pojęcia jest jednoznaczne z minimalizowaniem problemu. Problemu, który w Polsce mimo zmian politycznych i gospodarczych jest wciąż obecny. Co więcej,  w związku ze wzrostem emigracji zarobkowej polskich obywateli, na styczność z tym zjawiskiem narażonych jest coraz więcej osób” – powiedziała Stana Buchowska, członkini zarządu działającej od trzynastu lat w Polsce Fundacji przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu – La Strada.

Polscy obywatele dalej stają się ofiarami handlu ludźmi, jednak dziś problem ten dotyczy tak samo kobiet jak i mężczyzn. Czyściej słyszy się również o innych niż przymusowa prostytucja przejawach tego procederu. „Tylko w ubiegłym roku, do naszej Fundacji zgłosiło się ponad 200 osób. Coraz częściej są to mężczyźni. A to jedynie przysłowiowy wierzchołek góry lodowej. Międzynarodowe organizacje szacują bowiem, że ofiar handlu ludźmi związanych z Polską jako krajem pochodzenia, przeznaczenia i tranzytu może być nawet 15 000 rocznie. Tymczasem Prokuratura Krajowa mówi o 1 708 pokrzywdzonych w przestępstwie handlu ludźmi,  ale nie rocznie, a w okresie dziesięciu lat od 1995 do 2006 roku. – dodaje Stana Buchowska z Fundacji La Strada.

W obecnej sytuacji najważniejsze jest by polskie społeczeństwo uświadomiło sobie, że problem handlu ludźmi dotyczy każdego, a najskuteczniejszą metodą walki jest wzmożona czujność, wynikająca z posiadanej wiedzy.  
Być „na dobrej drodze” to znać zagrożenia, które mogą się na niej pojawić i skutecznie walczyć z nimi, gdy już wystąpią.  

Zainaugurowana kampania ma pokazać jak ważne  dla zjawiska handlu ludźmi jest swoiste społeczne przyzwolenie oraz brak reakcji na krzywdę ofiar tego przestępstwa. „Charakterystyczne jest to, że polskie społeczeństwo nie wie, albo wie bardzo mało, jaka jest istota tego problemu. Wciąż pokutują stereotypy i uprzedzenia w stylu: „Te osoby same pakują się w tarapaty, to dlaczego ja mam się tym przejmować?”, lub „Ofiary handlu ludźmi staja się ofiarami na własne życzenie.” – podkreśla Irena Dawid-Olczyk, menedżerka kampanii wsparcia dla ofiar w Fundacji La Strada.- „To jeden z powodów nieufności i niechęci ofiar handlu ludźmi do ujawniania swoich przypadków. Stąd też biorą się tak zaniżone oficjalne statystyki mówiące o skali tego zjawiska”- dodaje.

Kampania „Na dobrej drodze” prowadzona  jest w ramach projektu „IRIS – reintegracja społeczna i zawodowa kobiet ofiar handlu ludźmi”,  który realizowany jest przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnoty EQUAL.

4 lutego 2008r. na terenie całej Polski pojawiły się  specjalne plakaty oraz billboardy Kampanii „Na dobrej drodze”, do których swojego wizerunku użyczyli popierający akcję znani polscy aktorzy: Katarzyna Figura oraz  Maciej Kozłowski.

Spotkanie prasowe inaugurujące akcje społeczną „Na dobrej drodze” odbyło się w ekskluzywnym hotelu Rialto, jednak unaoczniając mechanizm manipulacji przyczyniający się do istnienia zjawiska handlu ludźmi, krótki briefing prasowy nie został zorganizowany w sali konferencyjnej, ale specjalnie na ten cel zaaranżowanych piwnicach hotelu. Taki zabieg pozwolił pokazać, jak uśpiona bywa nasza czujność oraz jak obietnica, która czasami ma zmienić czyjeś życie staje się oszustwem. 

Źródło Headlines. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy