wiadomości branżowe

Jak dojechać do domu? Budowa tras S7 i S8 oraz Południowej Obwodnicy Warszawy

Co zrobić, żeby w 2025 roku Warszawy nie objął całkowity paraliż komunikacyjny? Jak rozwiązać narastające problemy korków? Co zrobić, by nad miastem na zawsze nie zawisł smog? Zdaniem ekspertów odpowiedzi jest prosta i brzmi: obwodnica! A właściwie ? system obwodnic.

Od kilkunastu lat Warszawa boryka się z kłopotami komunikacyjnymi. Problemem jest nie tylko błyskawicznie rosnąca liczba samochodów w stolicy, ale także protesty mieszkańców, którzy organizując się w stowarzyszenia protestują przeciwko budowie nowych tras szybkiego ruchu w pobliżu ich domów.

Według prognoz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jeśli do 2025 roku w Warszawie nie zostaną rozbudowane istniejące arterie oraz wybudowane obwodnice, stolicę czeka całkowity paraliż komunikacyjny. Dziś w 1,7-milionowym mieście zarejestrowanych jest 713 tys. samochodów osobowych i 184 tys. ciężarowych. A każdego dnia do miasta wjeżdża dodatkowo pół miliona innych pojazdów! W ciągu pięciu ostatnich lat natężenie ruchu wzrosło o kilkadziesiąt procent! A należy pamiętać, że w 2010 roku do zachodnich granic Warszawy dotrze autostrada A2. W konsekwencji w mieście przybędzie co dnia – według ostrożnych szacunków – kolejne 100 tys. aut. Brak rozwiązania tych problemów sprawi, że Warszawa będzie miastem praktycznie nieprzejezdnym? Żeby przedrzeć się do centrum, kierowcy będą skazani na kluczenie lokalnymi i osiedlowymi uliczkami, wzrośnie liczba wypadków, wydłuży się szczyt komunikacyjny, przybędzie spalin, wzrośnie poziom smogu.

Rozwiązaniem, jakie proponują drogowcy, jest nie tylko dostęp do autostrady, ale i potrójny pierścień obwodnic, w tym najważniejszy ? peryferyjny. Utworzyć go mają dwie trasy ekspresowe: przez Ursynów (rok budowy: 2012) i przez Wesołą (2011).

Planowana Trasa Południowej Obwodnicy (S2) ma wykorzystać korytarz rezerwowany do tej pory dla autostrady A2, która zgodnie z ustaleniami uchwalonego w czerwcu 2004 r. Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego nie będzie jednak przechodziła przez Warszawę. Nowa trasa wprowadzona w dawny korytarz, (który od kilkudziesięciu lat rezerwowany był na cele komunikacyjne), będzie pełniła rolę trasy miejskiej na parametrach trasy ekspresowej i charakteryzować się będzie liczniejszymi niż autostrada powiązaniami z układem ulic. To bardzo korzystna sytuacja, że S2 wykorzysta korytarz planowany od dawna dla trasy A2 – zmniejszy to bardzo ryzyko opóźnień w budowie wynikających z protestów mieszkańców i przestojów związanych z fazą przygotowawczą.

Południowa Obwodnica Warszawy będzie przede wszystkim trasą dla miasta (ruch związany z Warszawą stanowić ma 80% całości, z czego 50-60% to ruch przyjazdowy i wyjazdowy z miasta, a 20-30% to ruch wewnątrz Warszawy). Jej podstawowym zadaniem jest nie jest obsługa tranzytu, a ruchu związanego z miastem. W tym celu przewidziano na jej trasie liczne węzły z układem ulic miejskich.
Dodatkowo S2 ma łączyć się z drogami S7 (w Jankach Małych) i S8 (w Pruszkowie). Zdjęcia tras w plikach do pobrania.
                       
Budowa obwodnicy zmieni całkowicie dotychczasowy układ miasta. Rozładują się najtrudniejsze komunikacyjnie odcinki, na czym zyskają właściwie wszystkie dzielnice. Najbardziej jednak skorzystają te części Warszawy, które dotąd nie miały dobrego połączenia z Centrum. Szczególnie te dzielnice, do których trasa dojdzie na początku – jak choćby miejscowości willowe w rejonie Janek, Nadarzyna i Walendowa. W tym rejonie POW ma zostać ukończona do 2009 roku. Powstanie w bliskiej okolicy dróg dojazdowych to ogromny skok rozwojowy dla otaczającego obszaru. Po pierwsze takie dzielnice czy miejscowości stają się dobrze skomunikowane, a przez to wygodniejsze do codziennego życia i bardziej atrakcyjne, gdy idzie o wybór miejsca zamieszkania. Po drugie, po zakończeniu budowy tras mieszkania, domy I grunty w takich  miejscowościach będą niezwykle szybko drożeć i staną się znakomitymi inwestycjami. Tak stało się z Ursynowem, gdy połączył się z centrum linią metra. To samo ostatnio dzieje się z Bielanami na wieść o przyspieszeniu prac nad kolejnymi przystankami metra. Z pewnością dla niektórych dzielnic podobną rolę odegra obwodnica. Dlatego planując na przykład zakup domu, warto odpowiednio wcześniej zainteresować się planami przebiegu przyszłych tras ekspresowych.

Źródło Neuron Agencja Public Relations. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Antonio Citterio   #Architektura Biznes   #Chilli Zet   #Citterio Night